Nederland is een zeer prijsgevoelige markt. Het retaillandschap wordt namelijk gekenmerkt door de strijd om wie de consument de beste deal biedt. Xenos was jarenlang een van de weinige prijsvechters die de winkelstraten sierden, maar krijgt de laatste jaren steeds zwaardere concurrentie, zowel on- als offline.
In 2021 besloot Xenos dan ook dat het tijd was om z’n positie in de Nederlandse markt te verstevigen en zich als budgetketen te onderscheiden van de rest door te focussen op duurzaamheid. Maar hoe doe je dat als je winst afhankelijk is van de hoeveelheid spullen die je verkoopt en je ervoor wil zorgen dat je niet nog meer afval en vervuiling veroorzaakt?
Xenos is een Nederlands succesvoorbeeld
Volgens de Amerikaanse marketinggoeroe Professor Philip Kotler is Xenos een goed voorbeeld van de manier waarop transformatieve marketing diepgaande en positieve veranderingen in het leven van consumenten kan creëren. Transformatieve marketing gaat verder dan traditionele marketingtechnieken door te streven naar een impact die verder reikt dan alleen het verkopen van producten of diensten. In plaats daarvan streeft het bedrijf naar het leveren van waarde aan consumenten door hen te helpen hun doelen te bereiken of problemen op te lossen.
Xenos probeert iedereen, van producent tot consument, mee te nemen op z’n duurzaamheidsreis en is daarom een van de succescases die wordt uitgelicht in de nieuwe editie van ‘Essentials of Modern Marketing – The Netherlands edition’. Het eerste marketingboek ter wereld dat focust op hoe bedrijven succes kunnen behalen in de Nederlandse markt met deze moderne marketingtechnieken.
Dit is hoe Xenos z’n stempel op het Nederlandse retaillandschap heeft weten te drukken door als prijsvechter de focus te verleggen van de prijs naar de duurzaamheid van het product:
Toekomstbestendigheid
Na de pandemie te hebben overleefd, besluit Xenos dat het tijd is voor een andere strategische aanpak om een toekomstbestendig bedrijf te worden. De budgetketen wil een leidende rol gaan spelen op het gebied van duurzaamheid in de Nederlandse retailmarkt om zo beter aan de veranderende behoeften van consumenten en medewerkers te voldoen. Geen greenwashing, maar echte positieve impact, door zaken te doen geïnspireerd door de natuur.
Dat er in de natuur geen afval bestaat, maar juist alles circulair is, neemt Xenos als uitgangspunt voor z’n nieuwe strategie. Het doel: voor 2025 de meest duurzame en natuurpositieve retailer van Nederland te worden, waarbij Xenos een inspirerend voorbeeld is voor iedereen, zonder dat dat invloed heeft op de betaalbare prijzen van de winkelketen. En omdat te kunnen bewerkstelligen, gaat Xenos aan de slag om deze boodschap intern en extern uit te dragen en zowel klanten als medewerkers hiervoor te enthousiasmeren.
Alle neuzen dezelfde kant op
De eerste stap zet Xenos door alle medewerkers om hun input te vragen, wat leidt tot meerdere ideeën, projecten en een training voor al het personeel over wat het betekent om op een duurzame en natuurpositieve manier te werken. Zo wordt het inkoopteam bijvoorbeeld getraind op hoe ze leveranciers kunnen ondersteunen bij het aanpassen van hun producten om die aan de nieuw geformuleerde doelstellingen van Xenos te laten voldoen. De leveranciers hebben daarnaast allemaal een nieuwe gedragscode ondertekend en zijn zo onderdeel geworden van de duurzaamheidsreis van de winkelketen.
Ook de klanten zijn betrokken bij het vormgeven van de nieuwe strategie. Xenos start een onderzoek om inzicht te krijgen in wat consumenten van Xenos als duurzame retailer verwachten. Uit dat onderzoek komt naar voren dat 65 procent van de klanten graag hulp wil bij het maken van bewustere en duurzamere keuzes in de winkels en dat er een grote behoefte is aan meer transparantie rondom producten, om echt te kunnen begrijpen wat duurzaam is en wat niet.
Een eigen duurzaamheidsstandaard
In 2022 start Xenos dan ook een samenwerking met het Global Sustainable Enterprise System (GSES). De GSES Score is een wereldwijd duurzaamheidsbeoordelingssysteem voor bedrijven, publieke organisaties en NGO’s. Samen met GSES ontwikkelt Xenos de Nature Impact Rating: een industriestandaard voor bedrijven en consumenten die de duurzaamheidsaspecten van producten in kaart brengt.
In september 2022 wordt Xenos Nature Impact Rating officieel gelanceerd en starten de winkels met het onderwijzen van retailers over het gebruik ervan. Het doel is namelijk dat niet alleen Xenos, maar ook al hun retailcollega’s op termijn deze Nature Impact Rating zullen invoeren in hun winkels om zo meer transparantie te bieden aan de consument. Zoals ze bij Xenos zeggen: “Als je snel wil zijn, ga dan alleen. Als je ver wil komen, ga dan samen.”
Volgend jaar verschijnt de Essentials of Modern Marketing voor het eerst in het Nederlands; bedrijven die geïnteresseerd zijn in het indienen van hun verhaal kunnen contact opnemen met de auteur Mariusz Soltanifar op [email protected].
Het boek Essentials of Modern Marketing – The Netherlands Edition 2023 is verkrijgbaar via Amazon.